tisdag 22 maj 2018

Mina investeringar


Jag försöker spara en stor del av det jag tjänar varje månad. Det kan förstås variera från månad till månad hur mycket det rör sig om, men jag siktar på att ha ett snittsparande på minst 50% av nettoinkomsten på årsbasis. Jag har valt att inte räkna med amorteringen på mitt huslån i sparkvoten, en tusenlapp per månad, jag vill se pengarna på Nordnetkontot för att ”räkna” dem.

Jag för över återstoden av min lön till Nordnet efter det att räkningar, mat mm är betalt, för att köpa aktier och lite fonder. Som det är nu så är jag fullinvesterad, måste alltså sälja något för att köpa något nytt eller investera ytterligare i befintligt innehav. Tanken med att investera i utdelningsaktier är ju att det inte ska spela någon roll vad aktierna kostar, jag köper i både uppgång och nedgång. Ibland är det svårt att hålla sig till den strategin, återkommer till det. Mina investeringar i fonder motsvarar ca 1/4-1/5 varje månad jämfört med aktieinköpen.

Jag har ytterligare sparande, till buffert och nöjen/resor, men det räknar jag inte in i sparkvoten då det är kortsiktigt sparande. På Nordnet hamnar ju de pengar som jag inte ska röra förrän jag helt eller delvis kan leva på utdelningarna.

Varför just Nordnet kanske ni undrar, alla andra verkar ju ha Avanza?
Av bekvämlighet blir mitt svar. Jag har haft Nordnet innan Avanza fanns (de fick namnet Avanza 2001), varit in och ut på börsen i omgångar genom åren och inte riktigt tagit mig tid till att jämföra de båda. Dock har jag nu nyligen skaffat en depå på Avanza för att komma åt deras tjänster och för att se hur de fungerar. Kan ju så här långt säga att Avanza har en trevligare layout och jag gillar appen till mobilen. Får väl se om jag vill kosta på en flytt av min ISK med aktierna till Avanza eller inte, ca 500 kr har jag för mig att det skulle kosta.

Jag håller som bäst på att bygga upp min portfölj, började ju på allvar först förra året. Därför är den inte så omfattande vad gäller värde eller antal aktieslag än så länge. I diagrammet nedan kan ni se hur fördelningen ser ut just nu. Utländska aktier har jag tänkt att ha i min kapitalförsäkring, än så länge finns bara Sampo där. Jag har ett antal fonder i en annan ISK, återkommer ev till dem i ett annat inlägg. En av aktierna nedan är just en fond, XACT Högutdelande, men den räknas som en aktie då den börshandlas precis som en vanlig aktie. Har inte hunnit investera så mycket där ännu. Det ni också kan se är att aktieslagen är ganska lika stora i omfattning. Här planerar jag att öka på innehaven i t ex Axfood, Investor, Castellum och Handelsbanken för att få större differenser gentemot de "mindre säkra” bolagen. HM är med som ett sänke, tyvärr. Valt att ligga kvar i aktien än så länge men återinvesterar ingenting.
Vissa plåster är svåra att slita av.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar