söndag 20 maj 2018

Fan va jobbigt...


Surprise… home again! Jobbet betalade för en liten tripp som jag förlängde.

Jag har skapat en blogglista! Det finns en hel del bloggar som jag läser, de jag nu länkat till är några av dem. Fler kommer! Jag får väl erkänna att en av de första bloggarna jag fastnade för var Utdelningsseglaren (tyvärr har han nu mer eller mindre lagt ned bloggandet). Han började blogga när han redan kommit långt i sitt sparande men hade samtidigt mycket matnyttigt att komma med som jag delvis tagit till mig.

En del bloggar läser jag för att lära mig saker, t ex om hur man kan tänka när man tar steget till att skapa sin egen pengamaskin genom investeringar som genererar utdelningar mm. Andra bloggar läser jag för att de roar mig, som Sparo t ex. Han är ju en riktig snålis, jag kommer nog aldrig att kunna komma upp till hans nivå vad gäller att hålla sig med låga kostnader. Det gäller att hitta sin egen nivå, vad man är bekväm med. Jag menar inte att man ska nöja sig med att vara bekväm, DU SKA försöka minska dina kostnader så mycket du kan för att så fort som möjligt nå dit du vill med dina pengar, ekonomisk frihet!
Men inte till vilket pris som helst, det är den gränsen du sätter själv.

Vägen dit måste få kosta på, det SKA innebära en del jobbiga beslut, det är det som innebär förändring på riktigt. När man känner att ”nä, det här behöver jag inte”, då har man tagit ett steg i rätt riktning. Fortsätt så, så långt det går. Det är skönt att känna tillfredsställelse, som när jag kommer på mig själv med att fundera på att köpa något, t ex en pryl, för att sedan, antingen genast eller efterhand, komma på hur korkat det var att ens komma på tanken. Det känns skönt!

Vi är olika och det gillar jag. Den väg som du väljer är ju din väg och ingen ska ju kunna säga att du gör fel. Sedan kan vi alla göra saker bättre, det är en annan sak. Det viktigaste är att du är inne på "rätta vägen" för dig, som ger tydliga resultat. Vill du fortfarande fika ute ibland, äta ute ibland, resa ibland.
Gör det! Men glöm inte att du skjuter upp tiden till ”friheten”. Det går att ”leva” på lite pengar också, inget är förbjudet. Det går att njuta billigt! 

En hel del bloggare håller sig med excelfiler som hjälpmedel, lägger in inkomster och utgifter, och ser då t ex möjligheter till ytterligare besparingar. Andra tycker bara att det är kul med siffror (vilket det ju är, he he). Jag har påbörjat ett liknande arbete, där såg jag ju t ex de i mina ögon höga kostnaderna för alkoholinköp förra året vilket sätter igång tankar om förändring. Det går ju också lika bra att använda en vanlig kassabok som andra bloggare fört på tal, en av de bästa böcker som uppfunnits.

Hur investerar jag själv? Hur försöker jag nå mitt mål praktiskt? Jag återkommer om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar