torsdag 10 maj 2018

Se över dina utgifter!


Det finns mycket att säga om sparande och mycket är redan sagt och beskrivet. Som alla andra ekonomibloggare vill även jag peka på att en minskning av utgifterna i första hand är a och o för att kunna påbörja ett vettigt sparande som på sikt leder till frihet.


Exempel:

Sälja bilen, behövs den?
Flytta till billigare boende?
Strunta i utlandsresan?
Strunta i nya möbler?
Nya kläder, behövs det?
Nöjen? Gratis är bäst?
Mat, vad behöver det kosta?
Alkohol?
Köpa begagnat när något behövs?
Osv

Gå igenom din/er ekonomi! Hur ser utgifterna ut månad för månad? Vilka utgifter kan jag påverka, vilka ligger fast?

Några saker jag själv gjort:  

·       Gått igenom mina försäkringar, vad behöver vi egentligen ha? Upptäckte bla att jag har betalat en olycksfallsförsäkring för min sambo i flera år.
I onödan, hon har en egen. Detta kunde ske genom att fackförbundet jag fortfarande är med i bytte anknutet ”försäkringsföretag” för en del försäkringar jag har utan att jag kollade närmare på vad som ingick och varför avgiften blev högre.

Kollade även upp vad en ny bilförsäkring skulle kosta, trafik, och upptäckte att jag nästan kunde få halva priset hos annat försäkringsbolag. Har bytt.

Det tråkiga är att man ALLTID är låst i avtal som kan vara halvårs- eller årslånga. Trist och märkligt. En annan sak som jag tycker att försäkringsbolagen suger på är att det endast går att få månadsbetalning på autogiro istället för e-faktura. Autogiro gör att det bara rullar på medan
e-faktura gör att du varje månad gör ett aktivt val när du betalar och lättare kan ”se” vad du har för utgifter.
 Med e-faktura kan du ju faktiskt lättare inse att det kan vara dags för en förändring när du blir påmind om räkningen. E-faktura halvår eller helår går däremot bra hos försäkringsbolagen…

När jag pratade med mitt + ett annat försäkringsbolag om detta så verkar de som svarar i telefon tyvärr vara helt dumma i huvudet, de kunde inte förstå fördelen ur mitt kundperspektiv. Inte så konstigt förstås… De vill ju bara att man ska fortsätta betala. Jag hatar autogiro, enkelt för företagen, till synes bekvämt för dig, men du ”glömmer” lätt bort att du har dessa utgifter.

Jag har även livförsäkring mm men ska ta bort dessa när jag känner mig mer rik än nu. Otrevliga livshändelser spelar ju mindre roll ekonomiskt när man ändå har hyfsat med pengar. En annan fråga är ju om jag verkligen behöver vara med i fack och a-kassa? Fortsätter att fundera på det, lutar åt att jag sparar i några år till innan jag drar bort just det plåstret.

·       Telefonabonnemang och mobiler. Jag köpte min senaste mobil för ca 2 år sedan. Kommer i nuläget inte köpa en ny om den inte går sönder förstås. Med wifi hemma, på jobbet mfl ställen så behöver jag bara ha minsta möjliga surf känner jag. Bytte för ett tag sedan till Fello, fungerar perfekt. Betalar just nu 72,50 kr/månad i intropris (ordinare pris 145 kr). De har precis höjt surfen från 2 till 4 mb/mån på just det abonnemanget. Jag tänker byta till minsta surfen (1 Gb) om ett tag då jag inte behöver mer (95 kr/mån), ville ha lite buffertsurf inför en resa i höst. Det bästa är att överbliven surf sparas (upp till 25 gb), vilket är perfekt att använda när man är iväg. En annan sak är att du får betalt genom billigare egen kostnad när du länkar andra att signa upp, de får i sin tur halva priset i 4 månader har jag för mig. Har haft tele2 i många år och är nu glad att jag bytte. Deras billigaste abonnemang kostade 199 kr/mån, du får inte spara överbliven surf hos Tele2.

·       Låneräntor. Glöm inte att förhandla om bolåneräntorna! Upptäckte själv nu att jag glömt bort att mitt ena bolån som jag förhandlat fram lägre rörlig ränta för i 12 månader hade gått ut. Betalar nu listräntan som säkert ligger minst 0,5-0,7 % högre än vad jag borde kunna få. Inte påminner banken dig om någon omförhandling inte… Försökt nå min bankkvinna flera gånger nu i veckan men hon har att göra, fler som förhandlar?

·      Netflix, HBO, Viaplay, Spotify mfl streamingtjänster? Hade både HBO och Netflix, såg ingenting på HBO så pengarna bara rann iväg. Uppsagt. Netflix ligger i vågskålen, ska bort på sikt. Spotify utnyttjas mera, svårare att ta beslut om så här direkt, avvaktar så länge.

   
     Ovan visar hur lätt det är att pengarna bara rinner iväg automatiskt utan att man har koll. Det är helt klart värt att kolla upp var alla pengar går, det finns pengar att tjäna, många bäckar små.

   
Fortsättning följer!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar