lördag 12 maj 2018

Se över dina utgifter, fortsättning


Prenumerationer. Behöver jag prenumerera på en tidning? Kan jag klara mig utan dn.se? Här finns det definitivt pengar att spara! Svårt få sambon att avstå tidningen men internettidningar kan man ju hålla sig borta ifrån tycker jag.

Elavtal. Ja, vad finns det att säga? Finns det ”billiga” elavtal idag? Svårt att få till riktigt bra deals här tycker jag. Hur man än vänder och vrider på det så finns alltid nätavgifter som ställer till det. El är så klart mer kostsamt för utgifterna när man äger en egen fastighet än när man bor i hyres- eller bostadsrättslägenhet.

Matkostnader. Här finns mycket att göra. Känner själv att jag knappt börjat rodda i matkostnaderna, kanske för att de hittills effektivt dolts bakom ett gemensamt bankkort. Jag och sambon lägger en viss summa var till gemensamma räkningar och mat varje månad. Tyvärr tenderar det att inte riktigt gå ihop så vi måste lägga till pengar ibland, trots att det är mycket pengar på pappret. Det handlar delvis om att vi använder vårt gemensamma kort till andra inköp än bara mat och räkningarna (el, vatten, sop osv), delvis handlar det om att vi köper det vi vill ha utan att snåla. Här känner jag att vi måste göra stora förändringar!

Skillnaderna på matkostnader är också stor mellan butikerna. Vi har Willys och Ica Maxi och snart, hoppas jag, Liedl i närheten. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att köpa EKO-mat pga de märkligt höga priserna, och hur mycket nyttigare/bättre är det egentligen?

Vi har en skogstomt utan rabatter. Det gör att vi köper blommor varje år, t ex penséer mm vilket bli återkommande kostnader. Vi vill odla lite grann i pallkragar, de kostar liksom ett antal påsar plantjord. Vi gillar att grilla med grillkol vilket kostar, förra året köpte vi en dyrare kolgrill.
Vi kan fika eller äta ute ibland, men varför ska vi låta matkontot betala det? Där försvinner det också en del pengar som vi inte ser.

Alkohol är inte mat. Här har vi en hel del att spara. Gick igenom förra årets systembolagsinköp och när jag såg slutsumman insåg jag att vi måste göra något åt de utgifterna. Tycker om vin och öl och sprit i viss mån, men är det värt det? Här kommer såklart även hälsoaspekterna in.

Nu är inte allt onödigt uppräknat här men jag känner ju såklart att om jag nu har strypt min egen lyxkonsumtion så måste matkontoutgifterna bli nästa stora del att ta itu med, det går att spara mycket på att ha koll. Vi har ingen veckomatsedel, ingen större planering av våra måltider, vilket gör att risken för spontana inköp ökar vilket i sin tur ökar på utgifterna.

Sälja bilen? Jag bor ganska nära mitt nuvarande arbete, planerar att cykla dit på sikt (ska provcykla, lovar). Varför inte sälja bilen med en gång då kanske ni undrar? Hmm. Jag använder bilen till lite annat också men det är väl med det som med andra uppoffringar, jag måste bara ta steget.

                  Varför jag inte köper EKO-mat! Zucchini för 49,90 kr/kg eller 11,90 kr/kg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar