måndag 11 juni 2018

Förändringar i portföljen


Jag har sålt Swedish Match! De har ökat bra i värde sedan jag köpte dem, kände att jag ville ta hem vinsten, ca 35%, för att köpa andra aktier. Investerat mer i Axfood, Latour, Investor och Sampo, även köpt in lite Oriflame som ny aktie i portföljen. Jag har dessutom minskat lite i Bilia för att få pengar till att investera mer i ovanstående aktier.

Vad gäller Swedish Match har jag haft en lite tudelad syn på företaget redan innan jag köpte aktien. Fint företag, men de kränger produkter som jag inte kan stå för. Jag är emot tobak, även om jag kan ta en cigarr v a år, Tobak kostar samhället oerhört mycket i både sjukvårdskostnader och enskilda lidanden. Det talas nu mycket om Zyn, deras nikotinfria snus, som ger och kommer att ge enorma intäkter framöver. Jag har lite svårt att känna någon glädje för det, lite illamående blir jag t o m. Varför sluta med tobak för att börja med en annan ovana? Lite som red bull och andra energidrycker, behövs det verkligen? Mer nyttigt att dricka kaffe! Nä, jag har känt mer och mer att jag har lite svårt att tjäna pengar på precis vad som helst.

En annan affär jag gjort, som jag glömt att nämna, är att jag sålt av allt innehav i Clas Olsson. Jag köpte i omgångar från slutet av förra året till februari i år och hade till sist ett GAV på ca 100  kr. Sålde i april när aktien studsade upp, på en snittkurs om ca 99,40, gjorde därmed en liten förlust således, men idag är jag glad att jag tog den. Köpet av Mathem gjorde mig förbryllad, andra åtgärder lika så, klicka på nätet och hämta i butik (?). Fin utdelning, men hur ser egentligen framtiden ut? Det har inte gått något vidare för övriga i liknande bransch. Med facit, aktien har fortsatt ner ca 30%, är jag glad att jag sålde. Egentligen köper jag aktier för att behålla, i uppgång som i nedgång, men ibland känns det bara rätt att ta ett beslut.

Jag sitter fortfarande med surdegen HM, funderade på att sälja när kursen tryckts upp till 149 kr men avvaktade. Ångrar lite att jag inte sålde om inte hela så i alla fall delar av innehavet. Det arbete som HM har framför sig är ju lite som att vända en stor supertanker, det kommer att ta tid innan några positiva effekter syns, om de ens kommer.

1 kommentar:

  1. Mitt namn är Lilian N. Detta är en mycket glad dag i mitt liv på grund av den hjälp som Dr.saguru har givit mig genom att hjälpa mig att få min ex-man tillbaka med sin magiska och kärleksspell. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter skilsmässa men när jag kom över Drsaguru email på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen. och få människor att vara lyckliga i sitt förhållande. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning berättade han för mig att han hjälper mig med mitt fall och här firar jag nu eftersom min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara hos mig och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på internet eftersom Dr.saguru verkligen är en riktig stavning. BEHÖVER DU HJÄLP KONTAKT LÄKARE SAGURU NU VIA E-POST: drsagurusolutions@gmail.com eller WhatsApp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och får dig att känna dig lycklig i din relation.och hans också perfekt i
    1 LOVE SPELL
    2 WIN EX BACK
    3 FRUKTER AV WOMBEN
    4 PROMOTION SPELL
    5 SKYDDSPEL
    6 BUSINESS SPELL
    7 bra jobbspel
    8 LOTTERY SPELL och CASE CASE SPELL.

    SvaraRadera